måndag 28 december 2015

28 december - Bäst 2015

Dag 28 i Bokhoras julutmaning:
Bäst 2015.

Som jag nämnde igår har jag läst många riktigt bra böcker i år, och därför är det jättesvårt att välja bara en som är bäst. Istället tänker jag lista de fem bästa böckerna jag läst i år. Jag har försökt välja böcker ur olika genrer, även om de överlappar en del. 

I Hunt Killers av Barry Lyga är den första delen i en riktigt bra YA-trilogi. Andra och tredje delen heter Game och Blood of My Blood, och jag rekommenderar verkligen serien för alla som gillar deckare (även för de som oftast läser deckare för vuxna) eller lite mörkare YA. 

Simon vs the Homo Sapiens Agenda av Becky Albertalli har jag tjatat om en massa gånger här på bloggen, men den är ju bara så bra så jag tjatar lite till.

Ett bindande löfte av Erin Kelly har jag också pratat om förut men den förtjänar verkligen att pratas om så jag nämner den igen. 

Carry On av Rainbow Rowell har jag sett fram emot att läsa sedan jag först hörde talas om den för något år sedan, och jag blev verkligen inte besviken. Jag har den till och med i två exemplar, för jag köpte den häftade först men sedan ångrade jag mig efter att jag hade läst den, så nu har jag köpt den inbundna också.

The Kiss of Deception av Mary E. Pearson köpte jag i typ januari och var jättespänd på att läsa, men sedan har den dumt nog stått i bokhyllan oläst ända fram till förra veckan. Fattar egentligen inte varför, jag visste ju att den skulle vara bra. Nu väntar jag spänt på att få hem den andra delen i serien, Heart of Betrayal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar