söndag 18 oktober 2015

Simon vs. the Homo Sapiens Agenda



Författare: Becky Albertalli
Språk: Engelska
Förlag: HarperCollins / Penguin
Sidor: 303

Sextonårige Simon Spier är rätt nöjd med att hålla sin sexualitet för sig själv. Han ogillar förändring, och hela den där komma ut-grejen känns liksom inte värt besväret. Den enda som vet är Blue, killen som Simon träffat på nätet. De vet att de går på samma skola, men inte vem den andre är, och de kan prata om allt. Simon är kanske lite kär. Kanske. 

Så en dag klantar sig Simon. Han glömmer logga ut från skoldatorn han använt för att maila till Blue, och blir inom kort utsatt för utpressning av en klasskamrat. Simon måste hjälpa klasskamraten att få en dejt med Simons kompis Abby, annars kanske hela skolan råkar få se de där mailen… 

Det har gått ett gäng månader sedan jag läste den här boken, men den hänger kvar som en av de bästa böckerna jag läst i år. Gillade den skarpt. 

Jag älskade Simon och hans egenheter, att han är så väldigt mycket sexton år och inte alls vet vad han håller på med men försöker ta sig igenom tillvaron ändå. Fantastiskt. 

Handlingen får också tummen upp. Det är inte bara Simon och utpressningen, det är också Simon och skolmusikalen, Simon och hans familj som bara antar en massa grejer hela tiden, Simon och kompisgänget där allt kanske inte är så bra som Simon vill låtsas, och så klart Simon och Blues täta mailkontakt. Jag gillar att det är så mycket som pågår, att inte Simons liv stannar upp bara för att den där utpressningsgrejen händer, utan allt det där andra fortsätter parallellt. 

Och ja, jag listade ut vem Blue var ett bra tag innan Simon gjorde det (vet inte om det var meningen, eller om jag är väldigt smart), men det gjorde liksom ingenting.

All in all, riktigt bra.

Finns på Adlibris, Bokus och Book Depository

Betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar