fredag 18 december 2015

18 december - Oväntad i bokhyllan

Dag 18 i Bokhoras julutmaning:
Oväntad i bokhyllan.

En lite udda bok i min bokhylla är The Eerie Silence av Paul Davies. 

För ett par år sedan gick jag en sommarkurs som handlade om sökandet efter utomjordisk intelligens, och då ingick denna bok i kurslitteraturen. Det var faktiskt en av de roligaste och mest intressanta kurserna jag någonsin gått, och boken är också riktigt bra.

I boken beskrivs hur sökandet efter utomjordisk intelligens går till, olika teorier diskuteras, läsaren får en ganska grundlig presentation av organisationen SETI, och det diskuteras även vad det skulle kunna betyda för oss på jorden om det visar sig att det finns fler intelligenta civilisationer i universum, och även vad det skulle kunna innebära om det inte finns det. Något som jag gillar är att boken inte “väljer sida” vilket innebär att en lätt kan ta till sig boken oavsett vad en själv tror, utan att behöva känna sig idiotförklarad.

Den är också relativt lättläst, förutsatt att en behärskar engelska på en något högre nivå. Den innehåller en del biologi och fysik, men allting förklaras på ett sätt som är förhållandevis lätt att hänga med i, även för en som jag, som inte har mer än högstadiekunskaper i ämnena att stå på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar