onsdag 25 november 2015

A-Ö Boktaggen: Dramatik

D - Dramatik. En väldigt dramatisk bok.
Kärlekstrianglar, familjedrama, livsfarliga situationer. Dramatiken i den här boken gjorde det svårt för dig att lägga ner den.

Här väljer jag en gammal favorit, Hur kär får man bli? av Katarina von Bredow. Huvudpersonen Katrin går i nian och råkar förälska sig i den nya killen i klassen, Adam, trots att hennes bästa kompis redan “paxat” honom. Samtidigt blir Katrins pappa och styvmamma Marie osams och det slutar med att Marie flyttar ut och lämnar familjen. Katrin har aldrig gillat Marie, men tycker plötsligt att det känns konstigt att hon är borta.

Första gången jag läste den här boken var jag själv i Katrins ålder, och tyckte att den var helt fantastiskt bra. Jag gillar den fortfarande, även om det numera nog är mycket nostalgin som gör det. Däremot har jag aldrig varit särskilt förtjust i vare sig titel eller omslag.

A-Ö taggens master post.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar